V súvislosti s týmito trasami však podľa jeho slov existujú určité
prekážky, ktoré dodávky obilia spomaľujú, píše agentúra Reuters.
Senik povedal, že ruská invázia na Ukrajinu ohrozila globálnu
potravinovú bezpečnosť, keďže zastavila vývoz obilia z ukrajinských
čiernomorských prístavov. V svete to spôsobilo nedostatok potravín a v
dôsledku toho aj prudko narastajúce ceny.
Ukrajina je štvrtým najväčším vývozcom obilnín na svete. Kyjev tvrdí, že
na území krajiny, ktoré má stále pod kontrolou, je uskladnených
približne 30 miliónov ton obilia. Tie sa teraz snaží vyvážať po
železnici, cestách a riekach.
Senik uviedol, že Ukrajina momentálne rokuje s pobaltskými krajinami o
vytvorení tretieho takéhoto koridoru na vývoz obilia. Koľko ton obilnín
sa bude presúvať, alebo koľko sa už podarilo presunúť cez dve zmienené
trasy, však námestník nekonkretizoval.
"Tieto trasy nie sú dokonalé, keďže vytvárajú určité prekážky, robíme
však všetko čo je v našich silách, aby sme ich v medzičase rozvíjali," povedal Senik agentúre Reuters na okraj bezpečnostného summitu, ktorý sa koná v Singapure.
Ukrajinské železnice majú trate s iným rozchodom koľají, takže sa obilie
musí prekladať do iných vlakov na hraniciach, kde nie je veľa
prepravných alebo skladovacích zariadení.
Prevoz obilnín do Rumunska zase zahŕňa prechod po železnici k prístavom
na rieke Dunaj a následnú prekládku nákladu na člny smerujúce do
rumunského prístavného mesta Konstanca. Reuters uvádza, že ide o zložitý
a nákladný proces.
Moskva, ktorá vojnu nazýva špeciálnou vojenskou operáciou, popiera, že
by zasiahla civilné a poľnohospodárske ciele. Za pokles exportu potravín
a rast globálnych cien viní západné sankcie proti Rusku a námorné míny
inštalované Ukrajinou.
TASR o tom informuje na základe správy Reuters.